newyorkdream

Alla inlägg under maj 2011

Känns som ett evigt väntaned men nu är det facktist bara 27 dagar kvar. kanske inte är så bara men då säger jag att det visst är det. Har väntat så himmla länge på att få göra det här och det har alltid varit en massa saker kvar att göra så det har alltid kännts som så långt borta men nu kan jag säga att allt förutom flygbiljetterna dit är klart. Jag har mitt visa klart, skickades tillbaka till mig redan dagen efter jag varit på Ambassaden, första avgiften är betald, lägenheten är klar, och jag har valt vilka lektioner jag ska ta första terminen. Det jag valde blev bla, Song, basic dance, movement for the actor, stage combat, dialects, 100 eyes och så klart method acting.

Förut kunde jag inte tro att det var sanning att jag verkligen skulle få göra det här men nu tror jag nog jag börjar ana att det är så!!

Michael och jag har nu också börjat planera feta avskedsfesten som vi kommer att ha dagen innan vi åker. hur ska det gå? undrar jag egentligen men det fanns inte så många bättre dagar att ha den på.

ska ialla fall bli jätte kul att få festa med alla super härliga vänner en sista gång innan vi åker.


tänkte också jag skulle dela med mig lite mer av vart jag kommer att befinna mig, alltså vart jag ska bo och hur skolan ser ut. så här är lite bilder:)


Här på Roosevelt island ska vi bo och på andra sidan bron ligger Manhattan.

 

Här är Lee strasberg på utsidan.  

  


Idag besökte jag den Amerikanska Ambassaden. Jag ska vara ärlig, jag var skit nervös. Fråga mig inte varför men det känndes som något jätte läskigt. Innan jag kunde boka tid för möte var jag tvungen att genomföra en del saker. Första var att betala in skolavgiften till skolan så jag kunde få ett SEVIS- nummer av dom. när jag fått nummer var jag tvungen att betala en SEVIS- avgift på 200 dollar och en ansökningsavgift på 980 kr. Sedan kunde jag börja fylla i alla de hundratusentals sidor på deras hemsida om varför jag ska åka dit, vart jag ska bo, vilka som betalar( vem jag fått lånet av), om jag varit medlem i nogon terrorist grupp de senaste 10 åren, om jag funderade på att prostituera mig eller tvätta pengar när jag kommit till USA. Ni ser, allt mellan himmel och gjord. Sedan skulle en bekräftelse sida skrivas ut på att jag fyllt i allt detta. Men det är inte klart där. nej nej...ett foto skulle medtas också, 5x5 cm i färg och taget nyligen. Jag och min kusin fick då gå till en fotograf som tog bilden i just de där måtten..180 kr. Och så ett kyvert och porto skulle också införskaffas och medtas till mötet. I kuvertet är det meningen att dom ska skicka tillbaka ens pass med + visat man ansökt om. Det löjliga i det hela som jag hade mkt svårt att hålla mig för skratt om var det att jag var tvungen att köpa porto för exakt 67 kr och det blev rätt många frimärken. Märkte att när alla satt på plats var det knappt att jag fick plats att skriva adressen.


Imorse traskar jag ialla fall iväg till Ambasaden men super snälla mormor vid min sida. Det är ju nämnligen så att man inte får ha med sig elektroniska prylar så som mobiler in på ambassaden så mormor Ulla ställde så snällt upp med att vänta på mig utanför med min mobil.


När vi kommer fram till Ambassaden, en enorm jävla byggnad med vackter och höga staket, måste vi köa redan utanför. en vackt ropade sedan "NEXT" och vi fick en och en gå fram till honom och visa upp diverse bevis på att vi hade ärenden dit. Sen igenom metalldetektor och in i ett väntrum. Där fick jag vänta, vänta och vänta. själva intervjun gick sen på tre röda och jag kunde åka hem. Nu kommer mitt Visa om en vecka och då är typ allt förutom biljetterna fixade.

39 dagar kvar nu bara !!!!!

För ungefär 5 månader sedan när jag satt på tåget på väg till jobbet som vanligt läste jag en artickel i metro. Den handlade om en tjej som hade flyttat till Ney york för att plugga. Några veckor innan hade min kusin Michael pratat med mig om att han verkligen skulle vilja åka till USA för att plugga på någon riktigt bra teaterskola.Visst, tänkte jag. Men va lite realistisk nu va. Men så läste jag den där artickeln och så tänkte jag: kan hon, så kan Mickael och då kan jag med!


Jag och min kusin hittade en skola på nätet som vi bestämde oss ör att söka. Lee strasbergs theater and film institute. Den ska vi söka!


 1. Skriva ut ansökningspapper ,betala ansökningsavgit, ta kontakt med csn, skaffa fram referensbrev, översätta betygen och hitta ett ärligt foto på sig själv.


2. Boka en telefonintervju, ha en telefonintervju, leta lägenhet, ta kontakt med ambasaden.


3. Vänta vänta vänta.....och sen få beskedet. Och helt otroligt vi kom in. Båda två.


4. Söka lån, bestämma sig för en lägenhet och betala bokningsavgiten, skriva på kontrakt till lägenheten och betala skolavgiften.


Nu...nu väntar jag bara på att lånet från csn ska komma in och på att jag ska få en tid på ambasaden för att få visa. Boka flygbiljetter och packa. Vad ska man säga? Tänk om jag visste det här för 5 månader sedan. 46 dagar kvar nu bara. sen börjar THE NEW YORK DREAM.  

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards