newyorkdream

Alla inlägg den 5 oktober 2011

Av Sophia Benjelloun_455@hotmail.com - 5 oktober 2011 05:39

Ska bara börja med att säga att dagen inte alls började särskilt bra, när mitt PATH-kort, tågkort, inte funkade. Så jag tänkte att det var slut så jag ladda det med ytterligare 30 men det funka fortfarande inte. Till skillnad från hemma så finns ingen att få hjälp av, ingen spärrvakt eller liknande. Jag såg en polis och frågade honom vad jag skulle göra. Han visade mig till en kundhjälptelefon. så jag lyfte luren och fick höra. ''if your path card has ben stolen press 1, if you have any troubles with your path card press 2''. Aha okej soft tänkte jag och letar efter knapp 2 och inser att det inte finns några knappar alls! ''FAN DÅ'' jag testar efter flera minuters dumt letande efter knapp 2 att säga ''two''. tror ni inte att det funkade. Kände mig verkligen super korkad. Det visade sig bara att jag var tvungen att vänta typ 10 min innan jag kunde använda kortet. HAHA! så det var ju ingen anledning att bli upprörd för.


Jag tar mig till stan, glider in på banken och betalar hyran, glider vidare till skolan och har två lektioner innan jag möter micke och glider hemmåt.

På tåget står micke och jag och lite oförsiktigt snackar om någon i samma tågvagn. Efter ett tag säger Micke att hon tittar på honom och ler och duå börjar man ju undra. Hon kanske kunde svenska men i samma sekund som Micke säger det hör jag en man ropa presic bakom mig. När jag vänder mig om ser jag att mannen står lutat över en annan man, hans vän, som sitter ned. Mannen som sitter ned har tappat medvetnadet och är vit som ett papper i ansiktet. Hans kompis försöker förbrilt väcka liv i honom men han reagerar inte. Då börjar folk runt om kring att ropa. Finns det någon läkare eller sjuksköterka här!! Nån anna ropar, Vart är nödbromsen!! en anna ropar, Lägg honom ned!! en annan ,Men med huvudet åt sidan så att han inte kvävs!!

Det var en spänd stämning och medans väktare och poliser kom rusande från varsin ände av tåget stod bara alla helt tysta runt omkring och iaktog. Tåget var fortfarande i ful fart. Det hela var riktigt overkligt. Som en filmscen. väktaren frågar sedan om någon har mat när mannen börjat reagera igen. Då lovar jag, varenda person i hela vagnen hade någonting de slängde fram. jag med. Sen kom vi fram till endstationen och alla var tvugna att gå av men jag tror han klarar sig. Han hade fått färgen tillbaka och börjat röra sig lite.

Det hela får en att känna sig lite mer säker, jag menar om det händer mig något eller Micke, ta i trä, så vet jag att folk kommer att göra något.


 

Skapa flashcards